čtvrtek 8. září 2016

Sladké nebe - ale proč musí být ve všem?

Prší, je hnusně, vlhko, zima a já se nudím doma pěkně pod peřinkou. V nohách postele mi vrní nebo chrápe (Kdo to má poznat?) Artur, já dopíjím své... (raději nezacházejme do podrobností) ...několikáté kafe a poslouchám svého host bratra Joaquina, jak v kuchyni ječí/zpívá/snaží se, aby se sousedi odstěhovali. (Správnou odpověď zakroužkujte.) Je to asi první kluk, kterého slyším zpívat/ječet/atd. písničku All of me. Nevím, jestli je to náhodný výběr, nebo je zamilovaný, ale pokud je to možnost číslo dva, doufám, že ho ta holka/kluk (Co já vím, co nebo kdo ho zajímá?) rychle odkopne. Je lepší poslouchat I will survive, než tohle.


(Update: Poznatek č. 1: Gay se ve španělštině řekne gay. Poznatek č. 2: Ne, není. Poznatek č. 3: Tato otázka přibyla na mém seznamu co-dělat-aby-mě-nechali-spát-se-psy-a-ne-v-mé-posteli.)


Tenhle článek ale neměl být o Joaquinovi. Nene. Tenhle článek je o něčem podstatně důležitějším a pro Uruguayce naprosto nepostradatelném - dulce de leche.


Každý stát má něco "spešl". U nás je to Kofola, v Uruguayi dulce de leche. O jeho existenci jsem se dozvěděla už před odjezdem, a to na předodjezdovém semináři. Skoro jsem tehdy brečela, když mi řekli, že v UY skoro není Nutella. "Ale nezoufej, máme něco lepšího - dulseleče!" Samozřejmě, že jsem jim nevěřila. Co může být lepší než má milovaná Nutelka?? Navíc pro mé nešpanělskyhovořící já to bylo naprosto nerozkódovatelné sdělení. (Cože svleče?)

A tak jsem tady - bez Nutelly! Ale nezoufám, mám něco lepšího - dulce de leche! Jde vlastně o kondenzované mléko s cukrem, takže takové karamelové salko. Tedy, kdyby salko nebylo moc sladké, mělo lepší konzistenci, a vlastně kdyby salko nebylo salko, ale tahle úžasná lahůdka. Další super věc na dulce de leche je to, že asi jako jediná potravina tady, je levnější než v Česku. Ano, já vím, že v Česku není, ale i tak je na uruguayské poměry hodně levná.

Mám takové podezření, že právě nízká cena, je důvod, proč tuhle mňamku strkají úplně (ale úplně) všude. Pár příkladů za všechny:
  1. náplň do narozeninového dortu jako náhrada za krém.
  2. snídaně s tousty, bagetami...
  3. dort ze slaných sušenek poslepovaný jenom DDL (Tohle bylo obzvlášť divné...)
  4. drobné pečivo, kde je DDL místo marmelády. (Štěstí, že je to pekařství tak daleko, jinak bych byla po návratu dvojnásobná.)
  5. zmrzlina a poleva
  6. alfajores
Ráda bych se pozastavila u posledního bodu, jimž není nic jiného než alfajores. Když řeknu, že jsou to dva přerostlé měkké piškoty slepené DDL, tak to nezní tak lahodně, ale je. Věřte mi. Už jsem potkala asi 5 druhů, každý zajímavý něčím jiným. Můžete je tu najít částečně obalené v kokosu, v čokoládě, nebo s marmeládou a (moje oblíbená varianta) s čokoládou a buráky po stranách.
A tak už se pomalu rýsuje obsah mého druhého zavazadla do ČR - maté, DDL a alfajores. (Možná přihodím ještě svého host taťku. Jeho lahodné večeře by totiž měly být postaveny mimo zákon!)

Žádné komentáře:

Okomentovat